25 mei 2017

Hectisch. Zo zou je de beroemdste broodjeszaak van Breda eenvoudig kunnen beschrijven. En wie er binnen stapt op een vrijdagmiddag, ver na lunchtijd, snapt het meteen: rijendik staat hongerig Breda voor de kleine vitrine van Super Sandwich aan de drukke Ginnekenweg, watertandend van een broodje zelfgemaakte filet – met tartaar van de slager om de hoek – of een simpele, maar o zo lekkere sandwich Old Amsterdam.

Zo gaat het iedere dag, vanaf minuut een dat de deuren open gaan bij Super Sandwich, continu. ,,We hebben het ongelofelijk druk’’, vertelt eigenaar Wesley Timmermans (39). ,,Op een gemiddelde dag zit het hier vier tot vijf keer helemaal vol.’’ Hij glundert, terwijl hij tussendoor nog een paar keer naar de keuken heen en weer rent om bij te springen. ,,We zitten natuurlijk ook op een superlocatie’’, klinkt hij bescheiden.

Ruim zes jaar geleden nam hij de succesformule over van zijn vader, die de eerste zaak van Super Sandwich in 1997 opende, een straatje verder. Inmiddels is de zaak niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Niet alleen de locatie is essentieel, maar zeker ook de kwaliteit van het eten. Of je nu carpaccio of een broodje pikante kip wil, de versheid spat er vanaf. En ook de kwaliteit. ,,Financieel zal ik mezelf weleens in de vingers snijden’’, vervolgt Wesley. ,,Want ik kan bijvoorbeeld onze bacon voor drie euro per kilo bij de groothandel halen. Maar wij moeten en blijven kwaliteit leveren. Onze bacon komt van de biologische slager om de hoek en is bijna drie keer zo duur. Natuurlijk, het kost me meer om in te kopen, maar het levert hele tevreden klanten op.’’

Naast dat Super Sandwich zeker vier keer volstroomt met mensen – buiten degenen die een sandwich uit het vuistje halen – is de bezorging een essentieel onderdeel van het bedrijf. Iedere ochtend stromen de bestellingen binnen. En alles wordt vers gemaakt. ,,We beginnen iedere ochtend opnieuw, zo vers mogelijk. Dat maakt het weleens ontzettend hectisch’’, beseft Wesley. ,,Maar je wilt het gewoon leveren. We doen niks kant en klaar en we kunnen werkelijk alles op maat leveren, doordat we korte lijntjes hebben met bijvoorbeeld de bakker en de slager.’’

Zo heeft Super Sandwich, die het brood trouwens afneemt bij de local ambachtsbakker Van der Kleij, inmiddels een vaste groep bedrijven aan zich gebonden. ,,Er zijn zelfs bedrijven die iedere dag bij ons bestellen. Of er dan weleens rust is? Haha, nee. De oven staat tot zeker 14.00 uur niet uit. Het is of druk, of héél druk bij ons. Daar kan mijn personeel zich dus goed op voorbereiden. Rustig is het nooit, bizar eigenlijk.’’

Dagvers, producten van de beste collega’s in hun vak en liefde voor de klanten, maakt dat Super Sandwich al 21 jaar floreert in Breda. Tel daarbij een bijzonder hoge mate van klantvriendelijkheid bij op en je hebt gegarandeerd succes. Wesley: ,,Dat is voor mij het belangrijkste, dat men zich thuis voelt bij ons. Of ze nu bestellen of langskomen. Zelfs als ik in het buitenland ben krijg ik weleens ‘hé, Super Sandwich!’ te horen. Iedereen kent ons inmiddels’’, lacht hij. ,,En ik ben blij met die mensen.’

Ja, ik ben benieuwd wat Absoluta voor mijn organisatie kan betekenen. Lees hier meer