30 januari 2017

Voor degenen die denken dat een bezorgrestaurant draait om ‘snel’ en ‘veel’, komt bedrogen uit. Althans, in ieder geval bij de Thai Kitchen To Go, een bescheiden zaakje aan de altijd drukke Schieweg in Rotterdam-Noord. Temidden van het stadse, gehaaste leven, zijn eigenaren Song Thongchok en Richard Sinon niet bezig om een voedselfabriek te runnen, maar om met zorg en liefde de Thaise keuken aan Nederland te presenteren. En dat gaat ze uitstekend af.

Thai Kitchen To Go gaat duidelijk met de tijd mee. ,,We willen ons online profileren’’, begint Richard direct. ,,Geen tafels, geen stoelen. Want op het moment dat je restaurant vol is en je krijgt ook via internet nog bestellingen, veroorzaak je paniek. En dus minder goed eten.’’

Een bewuste keuze dus, zoals overal bij het bezorgrestaurant over na is gedacht. ,,We begonnen in een klein gebiedje’’, vervolgt Richard. ,,Ik ben erg bezig met logistiek en selecteer op slimme jongens.’’ Die bezorgers zitten elke dag op de scooter en kennen Rotterdam en omgeving inmiddels als hun broekzak. ,,Het heeft een jaar geduurd voordat we een team van bezorgers dat op een hoog niveau samenwerkt. Ze kennen de sluiproutes en denken al voor dat ze hun order klaar is al goed na over hun bezorgroutes, zodat alles zo efficiënt mogelijk wordt bezorgd. Nu dat loopt, willen we verder gaan uitbreiden.’’

En zo stromen de bestellingen al vroeg op de dag binnen: studenten, hele families en bedrijven weten de Thaise keuken inmiddels te vinden, én te waarderen. ,,We ontvangen gemiddeld honderd bestellingen per dag. Dat is best veel, ja’’, beseft Richard. ,,En dat doen we zonder kunstmatige toevoegingen.’’ En hoewel een immens populaire Pad Thai (in 2011 nog verkozen tot het lekkerste eten ter wereld) of een pittige Neua Sab Prad Krapaow anno 2016 gretig aftrek vinden aan de Schieweg, is nog niet iedereen gewend aan de Thaise keuken.

Volgens Song, die dagelijks in de keuken haar vaderlandsliefde overbrengt op het bord, is er wat dat betreft nog wel een slag te maken. ,,In Thailand is het gebruikelijk om bepaalde ingrediënten mee te koken voor de smaak, zoals o.a. limoengras wat we gebruiken in de soep. Dat verschijnt ook op het bord en de Thai weet dat we dat niet op moeten eten. Maar hier weten veel mensen dat (nog) niet, behalve degenen die in Thailand op vakantie zijn geweest. Als je het wel op eet, wordt het soms heel „heftig”. Daarom koken we er mee, maar geven we het niet mee als we het bezorgen. We koken dus absoluut écht Thais.’’

En dan is er nóg een verwarring, waar Richard en Song overigens smakelijk om kunnen lachen. ,,We krijgen heel veel recensies op internet, en we reageren overal op. Ooit noemde iemand ons ‘de beste Chinees die hij ooit had gegeten’. Tja, dan is er nog wel werk aan de winkel’’, grinnikt Richard.

Wie een kijkje mag nemen bij Thai Kitchen To Go, ziet dat Richard en Song samen met de 12 koppige keuken en bezorg brigade een geoliede machine vormen. Een machine die doorheeft hoe het in alle hevigheid gewoon kan blijven functioneren. Song is volledig in haar element achter de hete vuren, waar ze met een ogenschijnlijk gemak heel de Thaise culinaire wereld op de borden tovert. Richard behoudt organisatorisch het overzicht en zorgt ervoor dat iedere klant tevreden is. ,,We geven onze bezorgers wel iets mee’’, vertelt Richard. ,,Want doordat bijna iedereen via de smartphone of de tablet bestelt, is het enige contactmoment tussen de klant en ons de bezorging. Aan het eind van de avond lezen we dan de recensies en bespreken we die met de keuken.’’

Een bedrijf dat dus niet alleen aan de portemonnee denkt, maar aan de hele beleving: men moet Thailand in alle aderen voelen en zich even wanen langs de ontelbare foodkraampjes in Bangkok of met een Pad Thai, turend over de Andaman-zee. En echt, als je er geweest bent, begrijp je wat Richard en Song daarmee bedoelen.

Ja, ik ben benieuwd wat Absoluta voor mijn organisatie kan betekenen. Lees hier meer