26 april 2017

“Meneer, kunt u mij vertellen waar het centrum van Den Haag is?”, vraag ik aan een voorbijganger. Ik woon al 1,5 jaar in Den Haag, maar ik kan nog steeds de weg naar het centrum niet vinden. Ik heb altijd in een klein dorp in Limburg gewoond, dus een grote stad als Den Haag is al snel een doolhof voor mij. Gelukkig wijst de aardige meneer mij de weg. Als ik voorbij Paleis Noordeinde loop, ruik ik iets. Hé, dit ruikt naar vers gebakken brownies. Ik volg de geur en ineens sta ik in de Oude Molstraat voor ’t Bakkertje. Zo nieuwsgierig als ik ben, loop ik naar binnen. Ik betreed een kleine, knusse, schattige bakkerijwinkel. De winkel doet me denken aan de stijl van Anton Pieck. Meteen wordt de browniegeur sterker, heerlijk. “Ondanks dat we best wel afgelegen liggen, weten mensen ons te vinden. We bakken in de winkel. Mensen ruiken al van een afstand onze vers gebakken producten. Zo hoeven ze niet lang te zoeken naar onze winkel, de geur wijst hen de weg”, vertelt eigenaar Richard Frühauf (45) enthousiast.

Sinds 1838 is ’t Bakkertje gevestigd in de Oude Molstraat. Het is dan ook de oudste bakkerij van Den Haag. Ruim 13 jaar geleden werd Richard de nieuwe eigenaar van ’t Bakkertje. Hij zag kansen om de bakkerij uit te bouwen en veel producten zelf te maken. De vorige eigenaar maakte namelijk maar drie producten zelf en kocht de rest in. “Ik ben bakker, dus ik vind het juist leuk om producten te maken en recepten uit te proberen. Inmiddels maken we 70 procent zelf, dat zijn zo’n 50 producten. Denk bijvoorbeeld aan desemstokbroden, speltbroden, veel verschillende harde broodjes, zeven soorten cakes, appeltaarten, boterkoek en brownies. Als je iets zelf maakt, kun je er je eigen draai, smaak, kwaliteit en uitstraling aan geven. Zo onderscheid je je van de rest, dat is heel belangrijk.”

En de Haagse Poffâh dan? “Die maken we natuurlijk ook zelf. Dit is een luxe krentenbrood gevuld met amandelspijs, noten en diverse kruiden. De verpakking van deze Haagse traktatie is uniek. Twee jaar geleden vroeg ik aan Marnix Rueb, de bedenker van stripfiguur Haagse Harry, of hij een tekening van Harry wilde maken voor de verpakking. Dat vond hij leuk om te doen. Maar Marnix overleed eind 2014, toen was de tekening nog niet af. Zijn broer heeft ‘m afgemaakt. Dit is dus zijn laatste werk. Er kan nooit meer zoiets gemaakt worden.”

Om met de tijd mee te gaan, speelt Richard tegenwoordig in op het online gedrag van zijn klanten. Steeds vaker bestellen bedrijven een lunch online. Lekker makkelijk. De lunch wordt dan op een gewenst tijdstip geleverd. Van belegde broodjes tot dranken en van koek tot een bakje vers fruit. “Voor een luxe en lekkere lunch moet je bij ons zijn”, zegt Richard lachend. “Ik zie dat bedrijven geregeld luxe broodjes bestellen voor hun personeel. Dat is een investering in de medewerkers, want zij zijn uiteindelijk de sleutel tot succes. Goed eten is belangrijk voor de prestaties. Wij gebruiken alleen maar verse producten op onze belegde broodjes. We halen ons beleg bij een kaasboer, groenteboer en slager.”

Een broodtaart behoort ook tot de mogelijkheden. “Dit is een groot rond plat brood met allerlei soorten beleg. Dat brood snijden we in een aantal punten. Maar naast onze eigen producten kunnen we ook andere etenswaren regelen voor bedrijven. Als een bedrijf bijvoorbeeld soep of kroketten wil, bestellen we die bij onze partners. We zijn flexibel, dat is in deze tijd heel belangrijk!”

Ja, ik ben benieuwd wat Absoluta voor mijn organisatie kan betekenen. Lees hier meer