12 december 2017

Tegenwoordig gaat er geen dag voorbij of er duiken termen als ‘big data’, ‘cybercrime’ en ‘privacy schending’ op in het nieuws.  De privacy wetgeving verandert en daarmee neemt ook de noodzaak voor bedrijven toe, om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Voorheen werd er niet over gesproken en was het als vanzelfsprekend. Nu wordt privacy vaak als een obstakel gezien wat ‘even’ moet worden overwonnen. Echter is het geen optie om aan die denkwijze vast te houden, sterker nog, verantwoord met privacy omgaan kan zelfs een onderscheidende factor zijn.

Kijkend naar de markt, is gebleken dat bedrijven die privacy serieus nemen, succesvoller zijn dan hun concurrenten. Uiteraard dienen bedrijven rechtmatig en zorgvuldig met persoonlijke data  om te gaan, maar in deze tijd moet dit niet alleen worden toegepast maar ook worden aangetoond. Een certificaat is in dezen het middel. Een ISO certificering staat voor een bepaalde vastgestelde standaard op het gebied van informatiebeveiliging. Dit ‘bewijs’ zorgt ervoor dat bedrijven elkaar makkelijker ‘in vertrouwen kunnen nemen’ wanneer er sprake is van een samenwerking.

Als preferred supplier van veel top 100 bedrijven in Nederland is het ook voor Absoluta essentieel om volgens de ISO normen te werken. Bestelgegevens worden te allen tijde versleuteld, wat inhoudt dat alle gegevens continu beschermd zijn, ook als gegevens onverhoopt in verkeerde handen terecht komen. Daarnaast wordt alle data na gebruik geanonimiseerd, zodat er geen gegevens meer aanwezig zijn wanneer deze niet langer nodig zijn. Reeds wordt er op deze zorgvuldige wijze gewerkt, toch streeft Absoluta naar een officiële ISO certificering in Q1 van 2018.

Juist nu privacy en beveiliging aan de orde van de dag zijn, is ook de bewustwording van het individu groter. Door als werkgever één centraal platform aan te bieden voor het bestellen van overwerkmaaltijden, vergaderlunches en gebak, wordt niet alleen het aantal leveranciers enorm gereduceerd, maar daarmee ook de uitstroom van persoonlijke data. Bovendien wordt er op die manier grip verkregen op het uitwisselen van die gegevens en kan de medewerker een veilig platform worden geboden. Wanneer zij zelf de keus hebben, waar en wanneer te bestellen en daarbij overal gegevens achterlaten, is hier verre van inzicht in en onmogelijk te controleren.

Als er dan toch eten besteld moet worden, is het wel zo slim om dit als werkgever in goede banen te leiden, om de risico’s van data uitwisseling in kaart te brengen, en deze samen af te kaderen. Door dit bij Absoluta onder te brengen, hoef je dit in ieder geval maar één keer te doen waardoor je de beveiliging van persoonsgegevens van je werknemers in één klap perfect hebt geregeld.

Meer informatie?
sales@absoluta.inthemake.nl | 088-0220 303

Ja, ik ben benieuwd wat Absoluta voor mijn organisatie kan betekenen. Ontdek ons verhaal