14 juni 2018

Hoe zorg je ervoor dat een vrijdagmiddagborrel met collega’s naar een hoger niveau wordt getild en dat de beleving van zo’n afsluiter nóg mooier en leuker wordt? Op die vragen weet Jorik Boerstel van Van de bovenste plank uit Amsterdam het antwoord: een unieke borrelplank met bijzondere en lokale lekkernijen.

Voor verse, frisse dillemosterd uit Maastricht, bunkerkaas uit Twente of verse chutney uit het Brabantse Oosterhout hoef je niet heel het land door te reizen. Van de bovenste plank in hartje Amsterdam heeft het gewoon in huis. Met hart voor de zaak en voor zijn klanten, timmert eigenaar  Jorik Boerstal flink aan de weg. Zijn hart gaat harder kloppen van mooie, verse producten van lokale ondernemers. ,,Altijd hetzelfde doen, benauwt me.’’

Wie meer wil weten van het ontstaan van Van de bovenste plank, moet in gedachten even terug naar een willekeurige vrijdagmiddagborrel in de kroeg. Na een paar pilsjes volgt na wat eenvoudige nootjes toch een lekkere trek. Zo ook bij Jorik, twee jaar geleden. ,,Ik was met wat vrienden een biertje aan het drinken, hier in Amsterdam. Maar we hadden eigenlijk wel zin in iets, zonder de behoefte de deur uit te gaan.’’ Echter, de betreffende kroeg had weinig, slechts een bittergarnituur. ,,De eigenaar vertelde dat hij niet zoveel verstand had van kaas- en borrelplankjes.’’

En voilà: de eerste schetsen van Van de bovenste plank zijn geboren. Met zijn idee in de tas, ging Jorik de hele stad af om zijn droom – het leveren van luxere borrelplanken met ingrediënten van lokale boeren en ondernemers – te pitchen. Zeulen, sleuren, ‘nee’ horen. Maar twee jaar later zit hij in een fraai pand aan de Herengracht en bedient hij maandelijks zo’n 1500 man met zijn excentrieke, eigentijdse en originele plankjes (in Friesland gemaakt van Frans eikenhout). Daarmee doet Jorik de naam van zijn bedrijf eer aan.

Conclusie: als de kroeg waar Jorik met zijn vrienden in belandde een dergelijk kaasplankje had, was Van de bovenste plank er waarschijnlijk niet geweest. Met Jorik’s achtergrond, lag een switch naar deze branche totaal niet voor de hand. Timmermansopleiding, geboren in de Achterhoek en nu een eigen bedrijf, gespecialiseerd in fraaie borrelplankjes. ,,Timmerman zijn was leuk, hoor’’, geeft Jorik toe. ,,Lekker met je handen werken, buiten zijn. Maar altijd hetzelfde doen, benauwt me. Ik werk ook liever met mijn hersenen en mond.’’

En dat blijkt, wie de kans heeft een tijdje met hem over zijn vak te praten, wordt direct duidelijk dat er iemand spreekt die een onbegrensde passie voor alles wat bijzonder, lekker, lokaal en vernieuwend is. ,,Op mijn 21ste ging ik al met mijn vader naar Frankrijk, wijn proeven’’, vervolgt Jorik. ,,Toen creëerde ik al een passie voor smaak, voor wijnen.’’ Zo is Van de Bovenste Plank nu de enige Nederlandse onderneming die de champagne van Jacques Picard afneemt, een kleine wijnboer uit het Franse dorpje Berru, nabij Reims. ,,Die wordt vaak als relatiegeschenk gegeven. Het is een originele fles, die niemand heeft of krijgt.’’ Het kost hem een aantal ritten naar Frankrijk per jaar. Maar, vindt Jorik: ,,Op creativiteit en beleving moet je niet bezuinigen.’’

Die laatste zin is treffend. De borrelplankjes vertellen een verhaal, die Jorik graag zelf vertelt als hij bij klanten komt en het plankje presenteert. Ieder ingrediënt heeft zijn eigen oorsprong, een eigen verhaal. Zijn doel is niet alleen om mensen een lekker stuk bunkerkaas (een kruising tussen oude en Parmezaanse kaas, gerijpt in Twentse bunkers) voor te schotelen of te laten proeven van heerlijke gedroogde worst uit Baanbrugge. ,,Als je met collega’s of vrienden een biertje drinkt, heb je vanzelf gesprekken. Maar die gesprekken worden echt beter, persoonlijker als je een mooie borrelplank voor je neus hebt. Je hebt gesprekstof’’, legt Jorik uit. ,,Het is mijn doel om het borrelmoment naar een hoger niveau te tillen.’’

En dat lukt hem goed. Een dikke 9,5 scoort Van de bovenste plank, als het om internetrecensies gaat. Maar tevreden? Nooit. ,,Ik wil de nummer één zijn. Liever dat en minder klanten dan nummer twee, maar meer omzet. Het gaat toch ook om geluk in het leven. Dat is me nog meer waard.’’ Makkelijk gezegd, zou je denken. Maar Jorik past het toe. Het borrelmoment, het contact met bedrijven. Zo stuurt hij nog heel ouderwets handgeschreven kaartjes, als er iemand jarig is. ,,Geniet van je mooie dag, schrijf ik dan. De concurrentie op de deurmat is kleiner dan online. Bovendien is dit veel persoonlijker. En ik meen het ook. Ik ga ook veel liever langs bij bedrijven dan dat ik via e-mail contact met ze heb.’’

Zo doet hij het ook als hij zijn borrelplank komt bezorgen. Niet neerzetten en huiswaarts keren, maar er een moment van maken. Via Absoluta wil Jorik dat voortzetten en uitbreiden: ,,De winst zit hem in het contact met je klanten. Als ik iets kom bezorgen, blijf ik er graag bij om uitleg te geven over de producten, over onszelf. Dat wordt gewaardeerd, heb ik gemerkt.’’

Puntje bij paaltje: Van de bovenste plank is niet alleen lekker en lokaal, maar speelt duidelijk in op de sfeer. Een stukje kaas, met liefde en heel veel tijd gemaakt, smaakt toch nog lekkerder dan wanneer je voorverpakte jong belegen uit een zakje neerlegt. Zijn klanten zijn er blij mee. Want Jorik’s bedrijf werkt snel, flexibel én met een persoonlijke benadering, vol liefde voor het product en het vak. ,,Ik vind het ontzettend leuk om te doen en ben continu op zoek naar vernieuwing, andere inzichten, andere producten. Het gevaar is dat je lui wordt, maar daar heb ik gelukkig totaal geen last van. Ik wil dagelijks beter worden en het avontuur aan gaan.’’