14 juni 2018

Vitello Tonato, vol au vent, hartige macarons, luxe charcuterie, bruidstaarten, bitterkoekjes, truffelsalade, soep van curry en citroengras, versie Griekse olijfolie van de tap…we kunnen nog wel even doorgaan.

De ChiQoorij in Etten-Leur heeft haar sporen verdiend met hoogstaande delicatessen. Van patisserie tot Spaanse tapas en van een vers broodje ‘Boerinneke’ tot authentieke roombotercake. Marloes en Katja maken van een simpel diner een waar feestje.

Genietend van een zelf gebrande koffie, valt één ding op bij de ChiQoorij aan de Oude Bredaseweg: hier zijn vakmensen aan het werk, die met ziel en zaligheid hun bedrijf op hebben gebouwd. Daar was lef voor nodig, want Marloes en Katja, Duitse van oorsprong, hadden het uitstekend. Marloes voer tientallen jaren als kok mee op de grootste en meest luxueuze cruiseschepen, terwijl Katja haar brood verdiende als hotelmanager.

Toch besloten ze in 2011 hun leven een impuls te geven. Of beter gezegd: om alles op te geven en een pand dat werkelijk niemand wilde hebben te kopen. Het was er vervallen en de elektriciteit werkte niet. Marloes kan er na jaren van bloed, zweet en tranen wel om lachen. ,,Niemand durfde dit pand te betrekken. Totdat wij kwamen. We moesten letterlijk met een hamertje aan de slag, omdat we geen elektriciteit hadden.’’

Anno 2017 staat er een chique pand met dito inrichting. Het water loopt in de mond bij het zien van  de lekkerste fruittaartjes en de mooie stukken vlees achter de uitnodigende toonbank. En dan te bedenken dat Marloes en Katja werkelijk alles zelf doen. Terwijl Katja naar de boer rijdt voor een partij vers geplukte aardbeien, laat Marloes – de eerste vrouw ooit afgestuurd aan de Bakkersschool – al pratende blijken kennis van zaken te hebben. Over hoe de ChiQoorij zich onderscheidt van andere delicatessenaken: ,,Allereerst hard werken. Maar wij komen uit een wereld waarin dat heel normaal is. Daarnaast moet je continu scherp en alert blijven op nieuwe ontwikkelingen in de sector.’’

Zo gaan de dames regelmatig naar speciale food-beurzen in Duitsland en België om continu bij te blijven. Eén van de trends: steeds minder suiker en meer diervriendelijke producten. Zo wordt de gelatine die ze zelf maken niet gemaakt van slachtafval, maar van plantaardige producten. ,,En qua suikergehalte zijn we zeventig procent gedaald. We gebruiken het amper meer’’, klinkt Marloes tevreden. ,,En we laten zien dat een gebakje het ook zonder kunstmatige toevoegingen ontzettend lekker kan zijn.’

De flexibiliteit van de Chiqoorij maakt dat veel bedrijven de weg naar de zaak van Marloes en Katja maken. ‘Nee’ verkopen gebeurt nauwelijks, er is ontzettend veel mogelijk. ,,Als we iets niet hebben, beginnen onze raderen te draaien. Dan bedenken we iets waardoor we het tóch kunnen leveren. Het is een creatief proces.’’ Zo kreeg de ChiQoorij ooit een bestelling om champagneflessen van chocola te maken. In principe niet iets wat in het assortiment staat. Marloes: ,,Na even nadenken, ben ik naar de bouwmarkt gegaan en heb ik regenpijpen gekocht. Daar konden we een mal mee maken. Het is ontzettend leuk om daarmee bezig te zijn.’’

Naast losse, luxe belegde broodjes, denkt het Etten-Leurse etablissement ook verder. Zo vinden de business-assortimenten gretig aftrek. Neem bijvoorbeeld de Business Lunch Royaal met fijne vleeswaren, een luxe garnering én zelfgemaakte Italiaanse koekjes als zoet extraatje. Ook voor de vrijdagmiddagborrel is de ChiQoorij dé plek. Een charcuterieplank bijvoorbeeld,, met de mooiste Italiaanse hammen, of de ‘Hollandse plank’, met in spek gerolde asperges, boterzachte ossenworst en gemarineerde tomaatjes. ,,We kunnen van alles, dus doen we ook van alles’’, vertelt Marloes. ,,Die verscheidenheid maakt ons assortiment heel divers.’’

Na zes jaar is de klantenkring van de ChiQoorij flink uitgebreid. Marloes: ,,Zij zijn ontzettend trouw. Men is erg begaan met ons, en andersom ook. Dat vind ik heel erg belangrijk. Mensen missen vaak het praatje, dat staat bij ons juist hoog in het vaandel. Dat leer je in de cruisewereld ook wel.’’

Na zes jaar is de klantenkring van de ChiQoorij flink uitgebreid. Marloes: ,,Zij zijn ontzettend trouw. Men is erg begaan met ons, en andersom ook. Dat vind ik heel erg belangrijk. Mensen missen vaak het praatje, dat staat bij ons juist hoog in het vaandel. Dat leer je in de cruisewereld ook wel.’’

De veelzijdigheid van hun werkzaamheden is iets wat ze na tientallen jaren vastigheid absoluut niet meer in zouden willen ruilen. Diep in de nacht staan Marloes en Katja gebak, taart, cake en Italiaanse koekjes te bakken, terwijl de tent later op de ochtend vol zit met ontbijters. ,,En de volgende middag sta je op een groot bedrijfsfeest eendenlever te bereiden, prachtig.’’ Veel bedrijven uit Nederland en België weten de ChiQoorij inmiddels te vinden. ,,We hebben de economische crisis goed overleefd, ja. Je ziet dat de economie is aangetrokken, natuurlijk merken wij dat ook.’’ Ze genieten er zienderogen van: ,,Elke week ziet er anders uit. Je kan er gewoon niet van op aan. De ene dag bakken we hamburgers en omeletten, en een dag erna gaat een bedrijf op de gezonde tour. Het kan allemaal.’’

Dat het met de planning van de twee wel goed zit, bewijst dat ze met z’n tweeën ook nog tijd hebben om alles vers binnen te halen én hoogwaardige producten te leveren aan restaurants, onder andere aan sterrenzaak Wolfslaer in Breda.. ,,En ook voor het theater hier verzorgen we de catering’’, legt Marloes uit. ,,Daar gaat veel tijd in zitten, want ik houd er niet van om een bak salade op z’n kop te zetten. Alles moet vers én lekker zijn.’’