9 januari 2018

De afgelopen jaren heeft duurzaamheid een belangrijke plek op de agenda gekregen, zowel bij individuen en bedrijven als in de politiek. Duurzaamheid is een breed begrip. De één denkt aan dierenwelzijn, terwijl de ander het associeert met de  natuur of juist eerlijke handel. Wat echter als een paal boven water staat is dat de verkoop van duurzaam voedsel in de foodservice de afgelopen jaren sterk is gestegen. Kijkend naar de voorspelling dat er in 2050 meer dan 9 miljard mensen op de aarde rond zullen lopen, is het geen verrassing dat deze stijging naar verwachting zal aanhouden en dit thema dus alleen nog maar belangrijker wordt.

Op dit moment is de grootste omzetstijging zichtbaar in duurzame koffie, thee, vlees en dranken, producten waar door consumenten en bedrijven bewust voor wordt gekozen. Ook is deze groei het gevolg van horecaondernemers die steeds meer duurzame producten aanbieden zodat ze hun klanten de mogelijkheid kunnen bieden om voor een duurzaam alternatief te kiezen. Maar duurzaam ondernemen gaat vanzelfsprekend verder dan het drinken en schenken van duurzame koffie. Kijk jij bijvoorbeeld kritisch naar je toeleveranciers?

Wat doen zij aan MVO? Bieden ze ook biologische producten aan, werken ze met mensen met een handicap en zijn hun verpakkingen van biologisch afbreekbaar materiaal? Wanneer je koffie inkoopt is het relatief makkelijk om bewust te bepalen of je een duurzame keuze maakt. Toch lijken die criteria ineens totaal onbelangrijk of misschien zelfs wel onmogelijk wanneer je ad-hoc een maaltijd bestelt.

Absoluta biedt met het bestelplatform een podium aan gezonde, duurzame en sociale foodleveranciers. Door gebruik te maken van dit platform sta je als bedrijf plotsklaps in verbinding met meer dan 3.000 lokale leveranciers. Door eten en drinken lokaal te bestellen, neemt de reistijd van je bestelling af, wat per definitie een goede keuze is. Bovendien is het nu zelfs mogelijk om een platform te faciliteren waar je als gebruiker bewust kunt kiezen voor wat jij echt belangrijk vindt; gezond eten, sociale impact en duurzaam dus.

Maar is je maaltijd dan ook écht duurzaam? De complexiteit, de verschillende definities en percepties van de term ‘duurzaam’ hebben er mede toe geleid dat de norm op het Absoluta platform niet wordt bepaald door Absoluta maar door de lokale leveranciers zelf. De local krijgt een  ‘duurzame stempel’ wanneer duurzaamheid in zijn DNA zit, als hij zelf kan uitleggen wat duurzaamheid voor hem betekent en hoe hij dit toepast in zijn onderneming en producten. Niet alleen zijn producten kunnen worden besteld via het platform, ook zijn verhaal is inzichtelijk voor jou. Zo is het niet langer onmogelijk om ook ad-hoc bewuste keuzes te maken als het om het bestellen van eten en drinken gaat op je werk. Ten minste, niet wanneer je toegang hebt tot het Absoluta platform!

Meer informatie?
sales@absoluta.inthemake.nl | 088-0220 303

Ja, ik ben benieuwd wat Absoluta voor mijn organisatie kan betekenen. Ontdek ons verhaal